Twee weekenden lang bouwen bij spoor 2 en 3

In de weekenden van 28 en 29 juni en 5 en 6 juli wordt op Utrecht Centraal hard gewerkt bij en boven spoor 2 en 3.

We starten met de bouw van de vloer van Stationsplein oost boven spoor 2 en 3 en we starten de bouw van het nieuwe spoor 3. Beide weekenden wordt er overdag en ’s nachts. Vanwege de werkzaamheden zijn op zaterdag en zondag de sporen 1 t/m 4 niet in gebruik. Reizigers kunnen de digitale informatieborden raadplegen voor hun vertrekspoor.

Verbreding van de perrons

In 2012 zijn we gestart met de vernieuwing van de sporen 1 t/m 3 en de verbreding van de bijbehorende perrons. Deze perrons waren vroeger vrij krap, zeker in de spits. De sporen 1, 2 en 3 zijn inmiddels samen met de bijbehorende perrons een flink stuk opgeschoven richting de binnenstad. Het perron tussen spoor 1-2 is nu 9 meter breed, dit was vroeger 5 meter. Het perron tussen spoor 3-4 is 10 meter breed geworden, dit was 6 meter.

Stationsplein oost

Op maandag 15 september gaat het nieuwe spoor 3 in dienst. Tussen 18 augustus en 15 september werken we boven spoor 2 en 3 nog verder aan de bouw van het toekomstige Stationsplein oost: een groot verhoogd plein met daaronder een fietsenstalling voor 12.500 fietsen. Je kan dan vanaf het plein naar Hoog Catharijne of via de trap, roltrap of lift naar het straatniveau om zo de binnenstad in te lopen. De ingang komt deels boven spoor 1, 2 en 3 te liggen. Het dak dat nu al boven spoor 1 is te zien, maakt onderdeel uit van dit nieuwe plein en wordt dus ook boven spoor 2 en 3 gebouwd. Stationsplein oost wordt in fases opgeleverd tussen 2016 en 2018.

Komend weekend ook elders werkzaamheden aan het spoor

In het weekend van 28 en 29 juni werkt ProRail ook aan het spoor tussen Schiphol en Utrecht Centraal, tussen Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal, en tussen Den Haag Centraal en Utrecht Centraal. Voor reizigers vanaf Utrecht Centraal betekent dit dat er geen treinen maar rechtstreekse bussen rijden tussen Schiphol en Utrecht Centraal, dat er minder treinen rijden naar Amsterdam Centraal (en dat reizigers omreizen via Hilversum) en dat er minder treinen rijden naar Den Haag Centraal.