Bus- en tram projecten

Projectomschrijving

Status project

In uitvoering & in voorbereiding

Geplande bouw

In fases tot 2018


Utrecht Centraal wordt de plek waar trein, bus en tram naadloos op elkaar aansluiten. Om het openbaar vervoer in de stad en regio te verbeteren komt er een tramverbinding naar De Uithof; de Uithoflijn. Daarnaast wordt vooral aan de westkant van de stad het aantal vrije busbanen van en naar Utrecht Centraal uitgebreid.

Uithoflijn

De eindhalte van de Uithoflijn komt aan de centrumkant van Utrecht Centraal, op het nieuwe bus- en tramstation. De Uithoflijn sluit wel aan op de tramhalte op het Jaarbeursplein maar dat is in eerste instantie alleen zodat de trams van de Uithoflijn naar de remise in Nieuwegein kunnen rijden. Vanaf 2020 kun je zonder overstap van Nieuwegein naar De Uithof. Met de komst van de Uithoflijn komt bus 12 te vervallen. Lijn 28 blijft wel bestaan.

 Bus- en trambaan

Tussen de tramlijnen aan de jaarbeurskant en de centrumkant wordt een nieuwe bus- en trambaan aangelegd. De halte Jaarbeursplein ligt op de plek van de gesloopte parkeergarage tussen het Jaarbeursplein en het NH Hotel. Dit is de eindhalte van de tram tussen Utrecht en Nieuwegein/IJsselstein. Om de bus- en trambaan aan te kunnen leggen, is het kantoorpand Cranenborch gesloopt. De bus- en trambaan loopt vanaf daar over de Leidse Rijn en de hoofdfietsroutes heen. Ter hoogte van de Van Sijpesteijnkade kruist hij de Leidse Rijn, daarna buigt hij af richting de Leidseveertunnel. Na de tunnel gaat de baan weer over de Leidse Rijn en de hoofdfietsroute heen, richting de stationshal.

Nieuw bus- en tramstation

Aan de centrumkant van Utrecht Centraal komt een gecombineerd bus-/tramstation voor de Uithoflijn en bussen van en naar de binnenstad. In het midden van het perron zorgen twee keersporen ervoor dat trams van en naar de Uithof kunnen keren. De trambaan loopt over de busbaan langs de spoorlijn, de Adama van Scheltemabaan. Sinds 2 juli 2016 rijden hier geen bussen meer: deze busbaan wordt omgebouwd tot trambaan.

Vanaf juli 2016 vervangt de nieuwe vrije busbaan ‘Dichtersbaan’, de Adama van Scheltemabaan. Het tracé van de Dichtersbaan loopt vanaf Utrecht Centraal, direct langs de westkant van het spoor en sluit aan op de Vondellaan.

Meer over openbaar vervoer in en rond Utrecht in dit filmpje: 

Werkzaamheden

De ombouw van het tijdelijke busstation aan de Jaarbeurskant naar een definitief ‘busstation Jaarbeurszijde’, is gestart na de zomer van 2015.  Op 2 juli 2016 verhuisden alle bussen die nu aan de centrumkant hun halte hadden naar de Jaarbeurszijde.

Na de verhuizing van de bussen is direct gestart met de aanleg van het nieuwe bus- en tramstation aan de binnenstadskant van de nieuwe OV-terminal Utrecht Centraal. In 2011 is begonnen met de aanleg van delen van de onderbouw (waarop de tramlijn komt te liggen). Deze is inmiddels grotendeels afgerond.

Dit project wordt gerealiseerd met een bijdrage van de Provincie Utrecht (vanuit BDU-regeling).