Stationsplein

Projectomschrijving

Status project

in uitvoering

Geplande bouw

In fases 2013 - 2019


Hoog Catharijne en Utrecht Centraal gingen jaren vrijwel ongemerkt in elkaar over, maar zijn nu ‘losgeknipt’. De stationstraverse is verdwenen. Hiervoor in de plaats is een groot verhoogd plein gekomen met daaronder de grootste fietsenstalling ter wereld voor 12.500 fietsen.

Je kan vanaf het plein naar Hoog Catharijne of via de trap, roltrap of lift naar het straatniveau om zo de binnenstad in te lopen. Op het plein en in de bebouwing ernaast is plaats voor winkels en horeca onder een transparant dak met terrassen.

Het Stationsplein is de nieuwe schakel tussen Utrecht Centraal, Hoog Catharijne en de historische binnenstad van Utrecht. Voetgangers krijgen zowel op het plein als op de routes ernaartoe ruim baan.

Vanaf het Vredenburg en de Mariaplaats komt er een natuurlijke overgang van de binnenstad naar Utrecht Centraal. In de straten naar het plein toe komt meer levendigheid. Met het verdwijnen van de vele fietsen op straat komt er ruimte voor brede en groene straten. Met extra ingangen op straatniveau voor de kantoren in Hoog Catharijne, ruimte voor kleinschalige winkels en horeca op straat- en pleinniveau.

De bereikbaarheid van Utrecht Centraal en Hoog Catharijne voor hulpdiensten wordt geregeld met een speciale hellingbaan. De expeditie van Utrecht Centraal verloopt via de bestaande expeditiestraten van Hoog Catharijne en gaat dan onder het stationsplein door naar het station.

De doorgaande route door de Stationsstraat is al afgesloten waardoor er later een verkeersluw gebied ontstaat met plaatsen voor Kiss & Ride, invalidenparkeerplaatsen en taxi’s. Voor fietsers is er wel een doorgaande route: dwars door de stalling. Fietsers rijden straks tot onder het plein, stallen hun fiets op één van de verdiepingen en zijn zo in het station. Via de stationstunnels of via het plein en de hal.

Het voorlopig ontwerp is in mei 2012 vastgesteld, het stedenbouwkundig plan en beeldkwaliteitsplan in december 2012. Het definitief ontwerp is in juni 2013 vastgesteld. Juli 2014 is de bouw van het Stationsplein begonnen.

Feiten en cijfers

 Opdrachtgever      Gemeente Utrecht
 Architect Ector Hoogstad Architecten, in samenwerking met Buro Sant en CO (landschapsontwerp) en Royal Haskoning (engineering)
Aannemer BAM Infra regio Civiel en BAM Bouw en Techniek
Stationspleinstalling  
Aantal fietsparkeerplekken
in stalling
12.500
Damwanden 10.000 m2
Heipalen 25.000 m1
Grondverzet 51.000 m2
Beton 17.500 m3
Wapening 2.615 ton
Prefab kolommen 232 st
Prefab trappen en bordessen 52 st
HSB wanden 2.227 m2
Metalen cassettes 4.389 m2
Houten latten tegen wand 4.035 m2
Dekvloeren 16.000 m2
Kunststof vloerafwerking 16.000 m2
Stationsplein  
Glazen balustraden 600 m1
Dakbedekking 6.870 m2
Drainage laag 7.000 m2
Lijngoten 465 m1
Natuursteen plein afwerking 5.720 m2
Bestrating 1.390 m2
Boombakken 9 st
Putten 40 st
Verlichtingsmasten 21 st
Verlichting in elementen 108 st
Gras 625 m2

Werkzaamheden

Wilt u graag op de hoogte blijven van de werkzaamheden op en rond Stationsplein, aannemer BAM verstuurt regelmatig een nieuwsbrief, aanmelden kan via: info@bam-spo.nl. Het archief van deze brieven staat hier.