Moreelsebrug

De trappen van de Moreelsebrug; daar loop je een beetje gek op-en-af. Dat komt omdat de brug voetgangers én fietsers wil faciliteren. Maar er was niet genoeg plek voor een lange hellingsbaan, die níet te steil is, zodat fietsers er veilig en gemakkelijk op-en-af kunnen fietsen. Dus moet je nu van je fiets afstappen en met de fiets aan de hand de trap op-en-af. Maar daardoor moest de trap juist weer minder steil gemaakt worden dan gebruikelijk is voor voetgangers.

Eenmaal boven op de brug zie je een lange rij bomen. Die bomen mochten niet zomaar op de brug geplaatst worden. Het spoorbedrijf Prorail was namelijk bang dat de bladval op de sporen in de herfst het treinverkeer zou kunnen ontregelen. Gelukkig werd een boomsoort gevonden met relatief kleine blaadjes, die in de herfst heel geleidelijk vallen en die niet aan de sporen blijven plakken, en dus niet het treinverkeer zullen ontregelen. Het is de IJzerboom, Latijnse naam: parotia persica. En zo staat er toch een mooie rij bomen op de brug over de drukste treinsporen van Nederland.