Bus- en tram projecten

Projectomschrijving

Status project

In uitvoering

Geplande bouw

In fases tot en met 2019


Utrecht Centraal wordt de plek waar trein, bus en tram naadloos op elkaar aansluiten. Om het openbaar vervoer in de stad en regio te verbeteren komt er een tramverbinding naar Utrecht Science Park: de Uithoflijn. De tram gaat rijden onder lijnnummer 22. Daarnaast wordt vooral aan de westkant van de stad het aantal vrije busbanen van en naar Utrecht Centraal uitgebreid. De eindhalte van tram 22 komt aan de Centrumzijde van Utrecht Centraal, op het nieuwe bus- en tramstation.

Tram 22

De nieuwe tramlijn sluit wel aan op de tramhalte op het Jaarbeursplein, maar deze verbinding is er in het begin alleen om lege trams van en naar de remise in Nieuwegein te kunnen rijden. Vanaf 2020 kun je zonder overstap van Nieuwegein naar Utrecht Science Park reizen. Met de komst van tram 22 komt bus 12 te vervallen.

 Bus- en trambaan

Er is een nieuwe bus- en trambaan aangelegd tussen de eindhalte van tram 22 aan de Centrumzijde en de tramhalte op het Jaarbeursplein. De bus- en trambaan gaat vanaf tramhalte Jaarbeursplein linksaf en vervolgens met een viaduct over de Leidse Rijn en het drukke fietspad op de Van Sijpesteijnkade heen. Daarna buigt hij rechtsaf en gaat de Leidseveertunnel in. Na de tunnel gaat de baan op het Smakkelaarsveld rechtsaf naar station Utrecht Centraal.

Nieuw bus- en tramstation

Aan de Centrumzijde van Utrecht Centraal is een gecombineerd bus- en tramstation aangelegd. In het midden van het perron zorgen twee keersporen ervoor dat trams van en naar Utrecht Science Park kunnen keren.
Om het nieuwe bus- en tramstation te kunnen bouwen, is in juli 2016 het oude busstation Centrumzijde gesloten. Alle bussen die daar toen hun halte hadden, verhuisden naar het nieuwe busstation Jaarbeurszijde en een tijdelijk busstation op het Jaarbeursplein.

Na de verhuizing van de bussen begon de aanleg van het nieuwe bus- en tramstation. Ook werd toen de busbaan langs de oostkant van de treinsporen (de Adama van Scheltemabaan) omgebouwd tot trambaan. Sinds juli 2016 vervangt een nieuwe vrije busbaan de Adama van Scheltemabaan. Deze busbaan heet de Dichtersbaan en loopt vanaf Utrecht Centraal langs de westkant van het spoor. Hij sluit aan op de Vondellaan.  

Op 9 december 2018 ging het nieuwe busstation aan de Centrumzijde open. Sinds dat moment vertrekken hier weer vier buslijnen: lijn 2, 3, 18 en 28. Vanaf de tijdelijke halte op het Jaarbeursplein vertrekken alleen nog de Brabantliners 400 en 401.

Het nieuwe tramstation Centrumzijde gaat eind 2019 open. De trams rijden nu nog testritten.

Meer over openbaar vervoer in en rond Utrecht in dit filmpje: 

Werkzaamheden

Geen werkzaamheden.