Moreelsehoek

Moreelsehoek

Stationsgebied

De Moreelsehoek krijgt de komende maanden zijn definitieve vorm. Het gebied tussen het Stationsplein en de Laan van Puntenburg wordt groener, duurzamer en een ‘gedeelde ruimte’. Dit betekent dat voetgangers, fietsers en (beperkt) autoverkeer er samen gebruik van maken. De uitstraling is hetzelfde als bij de Smakkelaarshoek: met dezelfde materialen en bomen en planten.


Moreelsehoek 2013, streekbusstation
Moreelsehoek 2013 Utrechts Archief
Moreelsehoek 2017, vol hijskranen.
Moreelsehoek 2017, vol hijskranen
Moreelsehoek 2019. Met het bollendak in de verte.
Moreelsehoek 2019 met het bollendak
Moreelsehoek 2021
Moreelsehoek 2021, ingang Stationspleinstalling
Moreelsehoek 2021
Moreelsehoek 2021
Moreelsehoek
Moreelsehoek 2021 in de avond
Moreelsehoek 2023
Moreelsehoek februari 2023
Moreelsehoek september 2024

Projectomschrijving

Status project

In uitvoering

Geplande bouw

Oplevering in 2024

Vanaf maandag 16 september 2024 start de gemeente met de werkzaamheden voor de definitieve herinrichting van de Moreelsehoek tussen het Stationsplein en het fietspad richting het Moreelsepark. De aannemer van Klepierre is klaar met de nieuwe gevel van Hoog Catharijne aan de Moreelsehoek en de gemeente gaat de openbare ruimte opnieuw inrichten. Dit duurt vier weken; de verwachte oplevering is vrijdag 11 oktober. Fietsers kunnen gewoon gebruik maken van het fietspad van en naar de Stationspleinstalling. Voetgangers kunnen langs het werk lopen en worden omgeleid als dat nodig is. De taxi's blijven bereikbaar.

Aan de kant van het Moreelsepark wordt nog gewerkt aan de gevel van het winkelcentrum; aansluitend volgt de herinrichting van de straat (2025).

Wat moet er nog gebeuren?

  • Aanleggen van de huisaansluitingen voor de stadsverwarming. De hoofdleiding waarop aangesloten moet worden, ligt onder de huidige taxistandplaatsen. Tijdens deze werkzaamheden zijn er tijdelijk minder taxistandplaatsen (week van 16 september 2024) 
  • Aanleggen definitieve bestrating langs nieuwe gevel Hoog Catharijne aan de Moreelsehoek (medio september-medio oktober 2024)
  • Inrichten definitieve taxistandplaatsen en Kiss & Ride (2024): er blijft in de toekomst plek beschikbaar voor 5 taxi’s, de overige taxi’s moeten wachten bij de taxibuffer bij de Inktpot. De Kiss & Ride blijft beschikbaar
  • Plaatsen resterende 7 boombakken (2024): in 6 bakken komt een boom en in 1 bak, die bij de Stationsstraat, komen heesters omdat hier kabels en leidingen onder de grond zitten en geen bomen kunnen wortelen. Het groen komt in het plantseizoen (november 2024 - april 2025) 
  • Aanbrengen van de definitieve verlichting
  • Herinrichting en vergroening Moreelsepark (de straat) (2025)
  • In P1 en P4 van Hoog Catharijne komen fietsparkeerplekken; 4300 stuks in totaal
  • Op Catharijnesingel 57 (de voormalige apotheek) komt horeca

Wat is er klaar?

  • De aannemer van Klépierre heeft de werkzaamheden aan de nieuwe gevel aan de Moreelsehoek afgerond
  • Langs de gevel van Het Platform is een voetpad aangelegd dat aansluit op de hellingbaan naar het plein
  • Het fietspad van en naar de Stationspleinstalling sluit aan op de Laan van Puntenburg
  • Er zijn vijf boombakken geplaatst. Er komen in totaal twaalf bakken met in elke bak een boom; in 1 bak komen heesters
  • Er is een fietsparkeerverbod ingevoerd op de Moreelsehoek en deel Moreelsepark

Wat waren de wensen?

Het definitief ontwerp van de Moreelsehoek is tot stand gekomen in samenwerking met bewoners, ondernemers en organisaties uit de omgeving. Enkele wensen waren aandacht voor groen en duurzaamheid, minder blik in het gebied en overzichtelijk gebruik van de gezamenlijke openbare ruimte. Hier is gehoor aan gegeven: ondanks dat er veel kabels en leidingen in de bodem liggen, is het gelukt om groen en bomen in het ontwerp te verwerken. Er komen geen autoparkeerplaatsen, alleen een Kiss & Ride en 5 taxistandplaatsen.