Beurskwartier op de fiets en lopend

Aflevering 2 – Podcast Beurskwartier

In het Beurskwartier kan je een ‘ommetje’ door het toekomstige Beurskwartier lopen door te luisteren naar een podcast. Kan je de podcast niet beluisteren? Je kunt op deze pagina aflevering 2 lezen.

Presentator: 

"Welkom bij het tweede deel van een blokje om Beurskwartier, met Marlies de Nijs. Jij bent stedenbouwkundige en onder meer verantwoordelijk voor de ontwikkeling van Beurskwartier in Utrecht. Als stedenbouwkundige hou jij je bezig met de vraag: wat heeft de stad nodig?

En we staan nu met de rug naar het kantoor van de Rabobank. Links zien we nog een klein stukje Van Zijstweg en voor ons zien we de huizenblokken van de Croeselaan, er gaat hartstikke veel veranderen. Maar waarom eigenlijk hier? Waarom is specifiek gekozen voor dit gebied in Utrecht?"

Marlies de Nijs:

"Nou, de stad die groeit als een malle. We groeien het snelst van alle grote steden. Dat kun je eigenlijk niet tegenhouden en ons bestuur wil het ook niet tegenhouden. Dat betekent dat je centrum ook groter moet worden. We zitten hier het meest centraal wat je maar kunt voorstellen, tegen het station aan. Dus ja, het is eigenlijk onvermijdelijk. Als het centrum groter moet worden, dan moet het hier gebeuren, want de oude historische binnenstad zit rammend vol.

We zijn al begonnen met het stationsgebied en hier is eigenlijk een enorme kans. Het is een desolaat gebied. Dit kan een prachtig stukje stad worden."

Presentator:

"En eigenlijk is misschien de rode loper hier al neergelegd door de brug over het spoor heen, om vanuit het oude centrum hiernaartoe te komen."

Marlies de Nijs:

"Dat is een fantastisch punt. Als je daar staat boven op die brug, dan denk ik van: ja, daar gaat straks dat stuk centrum komen. De wereld zal straks in het centrum toch een beetje anders zijn."

Presentator:

"En hoe komt dat nieuwe centrum, die uitbreiding eruit te zien? Hoe komt Beurskwartier eruit te zien?"

Marlies de Nijs:

"Nou, we gaan eigenlijk niets nieuws doen. We gaan aansluiten op het stationsgebied, we gaan torens maken, maar als je op straat loopt, dan kijk je gewoon naar woningen en naar kleine cafeetjes en voorzieningen. Die torens staan daarachter. We hebben het ontworpen vanuit de voetganger van wat maak je nou mee als je hier op straat loopt."

Presentator:

"Want hoe doe je dat inderdaad? Als je daarover gaat nadenken: hoe, hoe verzin je een heel nieuw stuk stad? Vanuit de voetganger dus kennelijk."

Marlies de Nijs:

"Nou we hadden de lol of eigenlijk de gunstige conditie dat we geen autoparkeren hoefden toe te voegen. Dus dat is hartstikke fijn." 


Presentator

"Auto’s zijn uit den boze hier."


Marlies de Nijs:

"Nou ja, je zit zo dicht bij het station. Als het ergens kan, dan is het hier. Mensen die hier gaan wonen hebben of een deelauto, of ze hebben niets en die maken gebruik van het openbaar vervoer."

Presentator:

"En zo'n voetgangers perspectief wat betekent dat?"

Marlies de Nijs:

"Dat betekent eigenlijk dat we het zo ontwerpen dat het vanuit een voetganger, een voetganger loopt 5 km per uur, heel erg leuk moet zijn om rond te lopen in dat gebied. Dan moet er heel veel te zien zijn en dan moet heel veel gebeuren, heel anders dan de plint van de Rabobank bijvoorbeeld. Als je naar de overkant kijkt, dat moet het niet zijn. Het moet eigenlijk bruisen van leven en van diversiteit. Het moet eigenlijk ook niet allemaal op hetzelfde moment gemaakt zijn, er moet een beetje een tijdsfactor inzitten. Er moet wat getimmerd worden, er moet wat gebeuren. Alles door elkaar, en dat is ook een beetje wat een binnenstad is en dat proberen we na te maken."

Presentator: 

"Er komt ook een enorm park waar we nu naar kijken als we richting de Jaarbeurs kijken. Maar dat betekent ook dat er woningen wegmoeten, dat die gesloopt moeten worden."

Marlies de Nijs:

"Ja, dat doen we natuurlijk niet zo maar, daar hebben we lang over nagedacht. Wij denken dat gebied het nodig heeft. Je moet er ook nog willen wonen. We gaan hier een park maken dat we verbinden met al het groen in de stad. Dan wordt het echt een leuke plek denken wij waar mensen willen leven, willen werken en naartoe willen gaan.

Dat gaat ten koste van de bewoners hier daar zijn we ons heel erg van bewust, maar we gaan heel goed voor de bewoners zorgen. Aan de overkant van de weg, aan de andere kant van de Rabobank gaan we nieuwe woningen bouwen die in de eerste plaats bedoeld zijn voor de bewoners die hier weg moeten en we geven ze ook de mogelijkheid om met ons mee te denken."

Presentator:

"En hoe heet dat project?"

Marlies de Nijs:

"Dat heet Ondaatje."

Presentator:

"En wat is het belangrijkste dat Beurskwartier de Utrechter gaat brengen?"

Marlies de Nijs:

"Nou, ik hoop dat het een heel levendig stukje centrum wordt. Een gebied waar niet alleen wordt gewerkt en gewoond maar een plek waar veel te beleven is, waar ook iets te halen is, en een plek die van mensen is, waar initiatieven mogelijk zijn en waar je naartoe gaat. Net zoals je nu naar de binnenstad toegaat, maar dan anders. Hoofdstedelijk, bruisend, een beetje experimenteel. Echt een plek van iedereen."

Presentator:

"Marlies, dank je wel, ik loop samen met de luisteraar door richting de Van Zijstweg naar de voetgangersingang van het parkeerterrein van de Jaarbeurs en daar gaan we het hebben over de geschiedenis van dit gebied. En we gaan oversteken, dus richting het fietspad, niet richting de Rabobank. De Croeselaan over. Let goed op, het kan hier druk zijn. We steken de straat over. En dan komen we bij het fietspad terecht. En als we zijn overgestoken het fietspad over, gaan we naar links, richting de Van Zijstweg. In de verte zie je daar een graffiti print op een gebouw. Als je die ziet dan loop je de goeie kant op.

Je loopt langs een gebouw, links de fietsenrekken daar zie je de bekende deelfietsen met de blauwe banden. Daar gaan we het in een ander deel van deze podcast ook over hebben, over mobiliteit, over deelmobiliteit.

Dus je loopt door, je ziet de verkeerslichten voor je, maar we gaan niet oversteken. Dus we slaan rechtsaf, lopen we langs de Van Zijstweg en dan zie je eigenlijk al meteen als je recht voor je kijkt, een hoekje van de Jaarbeurs, je ziet een groen heuveltje met een paar vlaggenmasten en je ziet dat dit de oude ingang is van het parkeerterrein. Ook is het nu een beetje grassig geworden. Het is begroeid, je kan er met de auto niet meer in maar te voet wel. Wat gaan we zo direct ook doen.

Maar eerst gaan we hier praten, want we zijn aangekomen bij het parkeerterrein van de Jaarbeurs. Ik ga praten met Bettina van Santen. Zij is architectuurhistoricus en met haar gaan we het hebben over hoe Beurskwartier zich door de geschiedenis heen heeft ontwikkeld."

Wil je alle afleveringen lezen? Dat kan door te klikken op: Aflevering 1, Aflevering 2, Aflevering 3, Aflevering 4, Aflevering 5 en Aflevering 6